Veelgestelde vragen en antwoorden (Q &A)
 

Update coronavirus

Er zijn op dit moment veel vragen met betrekking rond het coronavirus.  Onze medewerkers doen er alles aan om iedereen van een antwoord te voorzien.  Het kan door de drukte voorkomen dat de wachttijden voor telefoon en e-mail langer zijn dan je normaal van ons gewend bent.  Daarom proberen we iedere dag de actuele richtlijnen te updaten op deze veelgestelde vragen pagina.

 

Wanneer gaat het park open en hoe kan ik reserveren?

De Zonnegloed opent de deuren VOOR IEDEREEN terug vanaf donderdag 21 mei, maar bezoek kan ENKEL mits RESERVATIE VOORAF via onze website https://www.dezonnegloed.be/nl/reserveer-hier-je-toegang
Tickets en abonnementen kunnen ENKEL nog on-line via onze website gekocht worden. Er worden geen tickets meer verkocht aan de kassa. Bij reservatie via onze website kan je ook aanduiden dat je reeds in bezit bent van een ticket, abonnement of cadeaubon.
Na reservatie krijg je binnen 1 uur een reservatiebewijs met QR-code op het e-mailadres dat je opgaf (even geduld hiervoor aub). Vergeet niet om deze reservatiemail (en je ticket, bon of abonnement) mee te brengen naar het park!  (dit kan ook via de smartphone, QR-code hoeft dan niet op papier afgedrukt te staan).
Beiden zijn nodig voor controle en de QR-code zal ingescand worden!
Aantal bezoekers per dag is beperkt!

Ik heb een kind van 0 tot en met 2 jaar, deze toegang is gratis.  Moet ik hiervoor een ticket kopen ?
Nee.  WEL EEN PLAATS ON-LINE RESERVEREN!  Omdat we maar een maximaal aantal personen mogen toelaten per dag, dienen ook de allerkleinsten een plaatsje te reserveren.  Gezien alle maatregelen mogen we dit aantal niet overschrijden.  Voor personen waarvoor geen toegang is gereserveerd, is toegang niet mogelijk!


Hoe dienen de tickets gescand te worden aan de ingang van het park ?

U moet uw e-mail met reservatie en QR-code uitprinten of meebrengen op uw smartphone of tablet. Wij hebben deze nodig om de QR-code aan onze kassa in te scannen. De QR-codes kunnen tonen zodat wij ze vanaf de smartphone duidelijk en groot genoeg kunnen scannen volstaat, QR-code hoeft dan niet op papier afgedrukt te staan.

Dient er een tijdslot gereserveerd te worden?

Nee, we gaan momenteel niet werken met aankomsttijden. Het domein is elke dag open tussen 10u00 en 18u00 vanaf 21 mei, maandag en dinsdag gesloten.
 

Ik wil graag meteen al een abonnement nemen en reserveren, hoe werkt dat dan?

U kan on-line eerst reeds een abonnement kopen en dat zal bij uw aankomst in het park dan klaarliggen aan onze kassa (wij sturen dat niet meer op). Zodra u on-line een abonnement heeft besteld en betaald, kan u daarna meteen via ons reservatiesysteem gaan kiezen voor de optie dat u reeds abonnement bezit en reserveren met het abonnement


Ik ben te laat om te reserveren en het park lijkt al volzet, kan ik er nog bij?

Alles werkt voortaan uitsluitend via ons automatisch reserveringssysteem. Als daar aangegeven wordt dat de datum in het rood staat en niet kan gekozen worden, dan is die dag echt volzet helaas.... en de veiligheidsraad verplicht alle dierenparken en musea om een strikte limiet aan te houden met risico op het sluiten van het park bij overtreding van de gevraagde maatregelen.

Geen kortingen of bonnen voor gratis inkom?

In deze uitzonderlijke periode hebben we uitzonderlijk besloten om geen kortingen te geven zolang de Covid-19 maatregelen gelden. We hanteren nog één tarief, iedereen dezelfde prijs, behalve de kindjes van minder dan 3 jaar, die blijven wel gratis.
Met de beperkingen die de overheid ons oplegt en het computersysteem die we hebben moeten opstarten voor on-line reservering vooraf, is het momenteel niet mogelijk om allerhande kortingen in te lassen in dat systeem. Zolang de Covid19-maatregelen gelden worden er geen bonnen voor gratis toegang aanvaard of kortingen toegekend.

Is de reptielenzolder ook toegankelijk?

Ja de reptielenzolder zal toegankelijk zijn.

Zijn de speelpleintjes op het domein toegankelijk?

Vanaf 27 mei mogen speeltuinen weer open zegt de Nationale Veiligheidsraad. Echter met beperkingen zodat er geen drukte kan ontstaan..
Alle speelpleintjes en speeltoestellen op ons domein in open lucht, gaan we weer openstellen vanaf 27 mei, behalve onze speeltuin binnen in het gebouw, die zal voorlopig ontoegankelijk blijven.
Er zullen wel bordjes bij staan dat het enkel toegelaten is voor kinderen minder dan 12 jaar oud.
En de begeleidende volwassenen moeten zich blijven houden aan de huidige afstandsregels en hun kinderen in de gaten houden…Dus hou zeker afstand in ieders belang!
Op ons groot speelplein zullen maximum 20 kinderen terzelfdertijd toegelaten worden en op onze kleine speelpleintjes maximaal 5 kinderen.

Zullen er voedersesies zijn met dierenverzorgers?

Voorlopig zijn alle voederbabbels en animaties geschrapt.

Zal de shop open zijn?

Er staat momenteel in de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad vermeld dat horeca, café, restaurant, terras niet toegelaten is, maar "take away" (kopen en meenemen uit de shop) om niet plaatselijk te gebruiken mag wel. We verspreiden in ons domein in de buitenlucht enkele banken om op te rusten en het is van de veiligheidsraad niet toegelaten om samen te tafelen met mensen die niet tot je gezin behoren!
Je mag enkel naar de dierentuin met de mensen waarmee je onder hetzelfde dak leeft of in je eentje. Het is niet de bedoeling om met de mensen die je nu ook thuis mag uitnodigen, naar de dierentuin te gaan. Geniet dus van je bezoek in gezinsverband en houd voldoende afstand van de andere bezoekers.


Zijn er banken en plaatsen waar even kan uitgerust worden?

We hebben voor de veiligheid extra banken bijgeplaatst, verspreid over het domein…

Is een mondmasker dragen verplicht?

Mondmaskers zijn door ons niet verplicht, maar de veiligheidsraad zegt dat het wel steeds aan te raden is om ze te gebruiken als je op bepaalde plaatsen de afstandsregels niet meer kan respecteren, zoals bijvoorbeeld in onze reptielenruimte, WC,  ergens binnen waar andere mensen dicht komen te staan...

Zijn huisdieren toegelaten?

In het park zijn geen huisdieren toegestaan.  Dit in verband met de veiligheid van jouw huisdier en de dieren in het park.

Welke maatregelen worden er in De Zonnegloed getroffen om de veiligheid van een ieder te waarborgen ?

Er is vanwege de veiligheid een aantal maatregelen getroffen om jouw veiligheid en die van onze dieren en medewerkers te waarborgen.
- er geldt een maximum aantal bezoekers per dag in het park.  Om dit maximum te bewaken en jouw bezoek te kunnen garanderen, is het noodzakelijk dus om op voorhand online toegang tot het park te reserveren via onze website
- tickets zijn uitsluitend online te koop om wachtrijen bij de kassa's te voorkomen,
- je kunt alleen in één richting door het park lopen
- in de shop kan er enkel met de kaart betaald te worden en liefst contactloos,
- er zijn geen zitgelegenheden in ons gebouw binnen
- overal wordt 1,5 meter afstand aangehouden en waar nodig worden bezoekers en medewerkers gescheiden door middel van een doorzichtige wand in plexiglas
- medewerkers houden continu toezicht op groepsgrootte en de 1,5 meter afstand,
- op verschillende punten in het park, aan de toiletten, de shop, … is desinfecterende gel aanwezig,
- vanzelfsprekend blijven mensen thuis die ziek zijn, neusverkoudheid hebben, regelmatig hoesten, keelpijn of koorts hebben.  Als een huisgenoot of gezinslid hier last van heeft, blijft het hele huishouden thuis en dan verwittig je ons ten laatste de dag voor aankomst om de reservatie te herboeken

Heb je nog vragen rond de recentste maatregelen van de overheid inzake het virus Covid-19 (corona)?

Neem dan ook even een kijkje op de volgende pagina’s van de VRT en de overheid:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/13/coronavirus-antwoord-op-uw-vragen/
https://www.info-coronavirus.be/nl/